Monday, April 6, 2009

Topik 2 : Analisis Dan penilaian pengucapan Awam


Penilaian Dalam Pengucapan Awam

       

        Penilaian dan analisis dalam pengucapan awam adalah stu proses pembuktian tercapainya kecekapan keterampilan pengucap. Sifat penilaian dalam pengucapan awam merupakan pengukuran atas keterampilan yang sudah dikuasai oleh pengucap setelah sesuatu ucapan disampaikan. Untuk mencapai tahap kecekapan  dan keterampilan tersebut penilaian yang dilakukan akan mempertimbangkan dari aspek indicator yang digunakan. Pembuktian keberhasilan pengucapan awam boleh diukur dengan menggunakan;

 

Ø      Penilaian kendiri, dan

Ø      Penilaian rujukan norma atau criteria.

 

Penilaian Kendiri

 

Penilaian seseorang ke atas dirinya sendiri atau cara ia menganggap tentang dirinya sendiri sama ada secara positif atau negatif. Penilaian kendiri melibatkan tiga aspek penilaian, iaitu;

 

a.    Persediaan

v     Membuat analisis audien

v     Kumpulkan maklumat dan idea

v     Mengatur bahan ucapan

v     Merancang ucapan

 

b.    Latihan

v     Membuat beberapa kali latihan (terpulang kepada seseorang pengucap).

v     Menghafal idea dan bukannya ayat atau perkataan.

v     Buat catatan ringkas dan hayati ucapan.

 

c.     Persembahan

v     Gunakan kata sapaan yang sesuai mengikut konteks.

v     Bahagian awal ucapan pastikanmembuat preview dengan menyatakan sepintas lalu perkara yang akan diperkatakan.

 

Penilaian Rujukan Norma Atau Kriteria

 

        Konsep penilaian menggunakan rujukan kriteria bermaksud sesuatu pengucapan akan dinilai berdasarkan sesuatu penilaian yang dirujuk secara khusus dengan item-item tertentu. Biasanya antara item pengucapan awam yang dinilai seperti

 

  1. Isi
  2. Gaya
  3. Bahasa
  4. Kematangan hujah

 

Secara umum penilaian rujukan kriteria boleh dibuat dalam dua bentuk penilaian,iaitu;

 

a.    Penilaian secara holistik

Ø      Penilaian dibuat secara menyeluruh.

Ø      Terdapat pengkategorian item-item yang hendak dinilai, iaitu aspek

                                                                         i.            Penyampaian

                                                                       ii.            Isi

                                                                     iii.            Bahasa

                                                                    iv.            Tatacara, susunan atau organisasi sesuatu pengucapan awam

 

b.    Penilaian secara analitik

Ø      Penilaian akan dilakukan dengan meletakkan sesuatu item yang hendak dinilai dan membuat perincian sub item.

Ø      Penilaian dibuat dengan membuat penelitian sesuatu item dengan meletakkan sesuatu kategori atau penarafan pengucapan tersebut.

 

 

Contoh Analisis Penilaian Holistik

 

Kriteria

Penyampaian

40

Markah

Penerangan

Cemerlang

26-40

Disampaikan dengan cemerlang, lengkap dengan idea utama dan idea sokongan, menarik, menyeronokkan, informatif dan berkesan.

Sederhana

16-25

Disampaikan dengan agak baik, lengkap dengan idea utama dan idea sokongan, menarik, menyeronokkan, masih informatif dan meyakinkan.

Lemah

0-15

Disampaikan dengan agak memuaskan dan minima sahaja, persembahan kaku, kurang informatif dan agak membosankan.

 

 

Contoh Analisis Penilaian Analitik

 

Penyampaian

Penarafan

Komen

Kontak mata

 

0

1

2

3

4

5

 

Kejelasan dan nada suara

 

0

1

2

3

4

5

 

Kadar kelajuan suara

 

0

1

2

3

4

5

 

Pematuhan pada masa

 

0

1

2

3

4

5

 

 

No comments:

Post a Comment